Nexo

Cenniki w programie Subiekt nexo pro

Cenniki w programie Subiekt nexo pro

Subiekt nexo pro w odróżnieniu od swojego poprzednika Subiekta GT został rozbudowany o bardzo zaawansowane funkcje którą nazywamy cennikami.

Moduł cenników umożliwia zaawansowane zarządzanie cenami sprzedaży dla oferowanych przez nas produktów, a także pomoc w wybraniu odpowiedniej strategii do wyceniania asortymentu które jest kluczowym aspektem przy automatyzacji procesów sprzedaży i minimalizacji sprzedaży bez zarobku.

Na początku należy zauważyć, że w module cenniki dla Subiekta nexo pro możliwe że ustawienie cen w różnych aspektach które przedstawia się następująco:

  • Jeden cennik w całym systemie,
  • Wiele cenników w systemie,
  • Wiele cenników w różnych walutach,
  • Cennik główny dla kontrahenta,
  • Dodatkowy cennik dla kontrahenta.

Tak duże rozbicie cenników w systemie Subiekt nexo pro i możliwości ich przypisywania do różnych obiektów w programie powoduje, iż naturalnie powstała swego rodzaju hierarchia cenników. Poniżej przedstawiamy hierarchie cenników począwszy od najważniejszego.

  1. Cennik indywidualny dla kontrahenta,
  2. Cennik indywidualny dla oddziału,
  3. Cennik główny dla kontrahenta gdy nie istnieje cennik dodatkowy,
  4. Cennik przypisany dla danego typu dokumentów,
  5. Cennik główny dla oddziału firmy,
  6. Cenniki obowiązujące w asortymencie.

Jak można zauważyć cenniki  mogą być przypisywane jak wcześniej wspominaliśmy do różnych obiektów w programie, ale to jest nie jedyna ich funkcja gdyż cenniki mogą działać i być generowane oraz aktualizowane również na podstawie dokumentów. Bardzo ciekawą nowiną wprowadzoną od wersji 34 Subiekta nexo pro jest możliwość wczytania wartości cennika metodą kopiuj wklej na przykład na podstawie nowego arkusza Excel w którym możemy dokonać szybkich zmian i wkleić zawartość arkusza do cennika. Przy jego zapisywaniu nastąpi aktualizacja cen w danym cenniku.

Generowanie cennika w Subiekcie nexo pro

W procesie generowania nowego cennika mamy możliwość uruchomienia kreatora nowego cennika który umożliwia nam między innymi wybranie typu kosztorysu który to określany jest jako statyczny lub dynamiczny. Swego rodzaju ciekawostką jest to iż cennik dynamiczny umożliwia nam podgląd cen w trybie poglądowym gdyż jego funkcjonalność polega na tym, iż ceny na danym dokumencie do którego taki kosztorys jest przypisany wyliczane są na bieżąco na podstawie ceny zakupu towarów i pozostałych parametrów których użyliśmy do jego tworzenia.
Cennik statyczny powoduje przenoszenie na dokument sztywnych cen ustalonych w cenniku dla kartotek towarowych.

Kolejnymi parametrami utworzonego kosztorysu jest wybór sposobu liczenia ceny np. od netto lub brutto oraz waluty cennika spośród walut dostępnych w naszym systemie.
W przypadku cennika walutowego musimy określić linie kursów walut według m.in. Narodowego Banku Polskiego i określić dzień z jakiego ma być pobierany kurs dla cennika według którego zostaną wyliczone ceny.

W procesie generowania cennika mamy możliwość przypisania mu również harmonogramu obowiązywania. Dotyczy to cenników dodatkowych, wybrania określonych towarów według np. dowolnych kryteriów określonych przez użytkownika i przypisanie klientów dla których obowiązuje taki cennik. Również dotyczy to kosztorysu dodatkowego który jest bardzo pomocny przykładowo przy tworzeniu okresowych promocji na towary którymi mogą być zainteresowani nasi klienci.

W kreatorze tworzenia cennika mamy możliwość określenia podstawy kalkulacji cen sprzedaży dla każdego typu naszego asortymentu jakim będą towary, komplety oraz usługi.
Podstawa kalkulacji jest cena którą wskażemy programowi od której ma być wyliczana cena sprzedaży. Ceny o których mowa są to ceny dostępne w systemie Subiekt nexo pro i są nimi między innymi cena ewidencyjna, cena z najmłodszej i najstarszej istniejącej dostawy, ostatnia cena przychodu, rabat i inne. Prawidłowe określenie podstawy kalkulacji będzie wpływało na poprawne wyliczanie cen sprzedaży.

Kolejnym krokiem mającym wpływ na wyliczenie ceny sprzedaży są parametry ceny sprzedaży do których należy sposób wyliczania, sposób zaokrąglenia, korekta zaokrągleń oraz blokady zmiany ceny na dokumentach. Dodatkowe parametry pozwalające na zastosowanie pewnego rodzaju chwytów marketingowych którymi są: podniesienie ceny o wartość minimalnej marży ustalonej w systemie, osobno lub dodatkowo podniesienie ceny o wartość dopuszczalnego rabatu którą należy rozumieć w sposób następujący – jeżeli ustaliliśmy cenę sprzedaży na poziomie 100 zł i umożliwiamy użytkownikowi rabatowanie towarów w cenniku na poziomie 5% nasz cennik może automatycznie podnieść cenę sprzedaży produktu o wartość tego rabatu taktyka ta jest bardzo często wykorzystywana przy częstych pytaniach klienta o rabat, czyli z zasady wiemy że do naszej ceny sprzedaży mamy już doliczony rabat który możemy klientowi przydzielić.
System rabatowania w cennikach jako kolejny parametr umożliwia nam określenie dwóch parametrów – rabatu domyślnego lub rabatu dopuszczalnego czy też zastosowanie obu tych warunków jednocześnie. Rabat domyślny i wprowadzenie jego wartości spowoduje to, iż każdy dokument, do którego zostanie wykorzystany cennik i wybrany towar z tego cennika będzie posiadał wprowadzoną cenę sprzedaży od razu z domyślnie wprowadzonym rabatem. Rabat dopuszczalny natomiast działa jako swego rodzaju hamulec bezpieczeństwa tak aby nasz sprzedawca mógł poruszać się w określonych widełkach rabatowania. Jeżeli zabezpieczymy cennik brakiem możliwości przekraczania rabatu dopuszczalnego handlowiec nie będzie mógł udzielić rabatu większego niż dopuszczalny. Funkcja rabatu dopuszczalnego jak widać doskonale może sprawdzić się w sytuacjach gdy mamy bardzo dużą ilość handlowców i ilość firm współpracujących dla których mamy jednolitą politykę rabatową i nie musimy za każdym razem kontrolować sposobu wystawienia dokumentu i regulacji cen gdyż to właśnie kosztorys  będzie kontrolował ich sposób przypisywania na dokumencie handlowym lub magazynowym w programie Subiekt nexo pro.

Cenniki dodatkowe

Cenniki dodatkowe dzielimy na trzy rodzaje: uzupełniający do cennika głównego, indywidualny dla klientów oraz tak zwany zaawansowany. Wariant zaawansowany cennika dodatkowego to wariant, który pozwala wygenerować wybrane pozycje asortymentu na nowo według parametrów ustawionych zgodnie z własnymi potrzebami. Jak zaleca producent opcja ta jest zalecana dla zaawansowanych użytkowników, którzy rozumieją użycie cenników. Cennik indywidualny dla klientów jak sama nazwa wskazuje pozwala wykorzystywać grupy klientów i ceny indywidualne w postaci rabatu procentowego lub stałej ceny wpisanej ręcznie na wybrany asortyment i może być on zastosowany w parametrach kartoteki kontrahenta jako cennik uwzględniający dodatkowe indywidualne warunki sprzedaży. Warto wspomnieć, iż cennik indywidualny dla klientów lub cenniki indywidualne dla klientów mogą być tworzone w dowolnej ilości i przypisywane albo indywidualnie dla pojedynczego klienta albo dla większej grupy klientów. Przypisanie cennika dla klientów może odbyć się z poziomu kosztorysu lub z poziomu listy kontrahentów za pomocą operacji zbiorczych na kontrahentach.
Tak jak wspominaliśmy cennik uzupełniający do cennika głównego jest kosztorysem który pozwala na przykład zdefiniować stałą lub czasową obniżkę ceny sprzedaży na podstawie cen z cennika głównego dla wszystkich klientów na wybrany asortyment.
Podczas generowania cennika dodatkowego również korzystamy z kreatora który umożliwia wybranie dokładnie tych samych parametrów jak przy tworzeniu cennika głównego z tą tylko różnicą iż w przypadku cennika dodatkowego uzupełniającego do cennika głównego lub zaawansowanego musimy wskazać powiązany cennik główny do którego odnoszą się te cenniki. Cennik indywidualny dla klientów nie zmusza użytkownika do wyboru cennika głównego, gdyż z zasady jest on stosowany dla wybranego klienta lub grupy klientów.

Podsumowując dla programu Subiekt nexo pro producenta Insert S.A. firma dokonała milowego kroku w stosunku do poprzednika, czyli Subiekta GT umożliwiając generowanie tak zaawansowanych mechanizmów cenników. Należy wspomnieć również o bardzo ważnej konsekwencji utworzenia wielu kosztorysów w kontekście komfortu pracy na programie Subiekt nexo pro. Niestety zastosowanie bardzo wielu cenników bardzo rozdrobnionych dla dużych baz towarowych którymi będziemy operować przy słabym sprzęcie obsługującym program Subiekt nexo pro może powodować jego wolniejsze działanie. Powodem jest to, iż przy generowaniu dokumentów handlowych i magazynowych po wybraniu kontrahenta następuje analiza cen towarów i musi zostać ona przeprowadzona według hierarchii ważności cenników aby zastosować prawidłową cenę dla towaru z uwzględnieniem wszystkich parametrów które ujęliśmy w cennikach. Niestety brak świadomości użytkowników często doprowadza do sytuacji iż posiadając kilkadziesiąt różnych cenników które są aktywne widzimy klientów niejednokrotnie pracujących na słabej jakości sprzęcie komputerowym z dużym spowolnieniem działania interfejsu programu. Wynika to właśnie z potrzeby obliczania w locie tak wystawienia dokumentów cen sprzedaży asortymentów i konieczności stosowania polityki cenowej zdefiniowanej w cennikach, dlatego też zalecane jest kontrolowanie zawartości modułu cenników i okresowe czyszczenie cenników już nie używanych.

Powrót do listy wpisów

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz