Prawo podatkowe

Pakiet e-commerce

Pakiet e-commerce

Zakładane jest, że pakiet ten wejdzie w życie od 1 lipca 2021 roku. W projekcie ustawy zmieniającej ustawę o VAT pojawiają się nowe pojęcia i definicje. Oto główne obszary zmian:

  1. Nowa definicja wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) i sprzedaży na odległość towarów importowanych z państw trzecich (SOTI).
  2. Rozszerzenie małego punktu obsługi kompleksowej (MOSS), która obecnie jest stosowana dla usług telekomunikacyjnych, nadawczych i świadczonych drogą elektroniczną. Po zmianie procedura MOSS ma obejmować również:
    • wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość,
    • niektóre usługi świadczone na rzecz konsumentów, dla których miejscem świadczenia jest kraj konsumenta, o niektóre dostawy towarów dokonywane przez platformy handlowe.

Po zmianie nie będzie to już MOSS (Mini One Stop Shop) tylko OSS (One Stop Shop).

  1. Sprzedaż towarów importowanych z państw trzecich o wartości przesyłki nieprzekraczającej 150 euro w procedurze IOSS (Import One Stop Shop). Zwolnienie z podatku VAT od importu będzie możliwe pod warunkiem, że podatek zostanie rozliczony w IOSS. Innym warunkiem zwolnienia będzie dokonanie zgłoszenia celnego np. przez firmę kurierską lub operatora pocztowego.
  2. Nie będzie już obowiązywało zwolnienie od podatku VAT importowego dla przesyłek o wartości nieprzekraczającej 22 euro. Brak takiego zwolnienia będzie obejmował całą UE.
  3. Platformy handlowe objęte zostaną obowiązkiem poboru podatku VAT od transakcji dokonywanych przez konsumentów za ich pośrednictwem. Ta nowa forma rozliczania transakcji będzie dokonywana w procedurze IOSS.

Sprzedaż towarów konsumentom z innych państw członkowskich UE

Do końca czerwca 2021 r. obowiązują dotychczasowe zasady tzw. sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju. Pakiet e-commerce znacząco modyfikuje te zasady. Poza samą zmianą nazwy takiej transakcji (ze sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju na jednolitą w całej UE „wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość” – „WSTO”) oraz wprowadzeniem możliwości dokonania WSTO wyrobów akcyzowych na rzecz konsumenta (co na gruncie obecnych przepisów o sprzedaży wysyłkowej nie jest dopuszczalne), kluczowa nowość to istotne ograniczenie możliwości rozliczania VAT od takich dostaw w Polsce.

Dotychczasowe krajowe progi (odrębne dla każdego państwa) zastąpi jeden ogólnounijny roczny próg, wynoszący dla podatników z siedzibą w Polsce zaledwie 42 tys. złotych netto (co ma odpowiadać unijnej kwocie 10 tysięcy euro). Co istotne, przy kalkulacji progu trzeba będzie uwzględnić nie tylko wartość towarów dostarczanych w ramach dzisiejszej sprzedaży wysyłkowej, ale także wartość usług telekomunikacyjnych, nadawczych i świadczonych drogą elektroniczną (tzw. usługi TBE) na rzecz konsumentów. Co więcej, od 1 lipca 2021 r. opodatkowanie dostaw w Polsce będzie możliwe tylko wtedy, gdy wskazany próg nie został przekroczony w danym i poprzednim roku kalendarzowym. Przepisy nie przewidują przy tym żadnego odroczenia ich zastosowania.

Oznacza to, że podatnicy, którzy dokonali w 2020 r. lub w ciągu 1. połowy 2021 r. dostaw w ramach sprzedaży wysyłkowej z Polski do konsumentów z innych państw UE, o łącznej wartości netto przekraczającej 42 tys. złotych (suma dotycząca wszystkich krajów UE), od 1 lipca 2021 r. będą musieli opodatkowywać swoje dostawy towarów (i świadczenie usług TBE) w państwie konsumpcji, tj. państwie zamieszkania konsumenta. Z ustawy nowelizującej bezpośrednio nie wynika przy tym, co w przypadku, gdy podatnik w 2020 roku dokonał transgranicznych dostaw o wartości np. 30 tys. zł i wyświadczył konsumentom usługi TBE na kwotę 14 tys. zł, co sumarycznie powoduje przekroczenie nowego progu 42 tys. zł.

Podatnicy, którym od 1 lipca 2021 r. zmieni się miejsce opodatkowania ich dostaw mają dwa rozwiązania do wyboru:

  1. zarejestrowanie się do celów VAT w państwach konsumpcji, z czym będzie wiązał się często kosztowny obowiązek prowadzenia ewidencji według zagranicznych przepisów i składania deklaracji w danych państwach albo
  2. zarejestrowanie się w Polsce do nowej procedury unijnej (One-Stop-Shop), w ramach której podatnik będzie składał polskim organom podatkowym kwartalną deklarację, w której wykaże wszystkie dostawy dokonane do konsumentów z poszczególnych państw UE, i na podstawie której zapłaci do polskiego US kwotę VAT należnego wszystkim krajom (polskie organy same rozdystrybuują należne kwoty do poszczególnych państw).

Wniosek o rejestrację do procedury unijnej celem rozliczania WSTO będzie można składać już od 1 kwietnia, by być gotowym od 1 lipca na nową rzeczywistość. Co ważne, wybór procedury dokonywany jest na zasadzie „wszystko albo nic” – nie będzie dopuszczalny wybór rozliczenia według państw (np. rozliczanie niemieckiego VAT w deklaracji samodzielnie składanej do niemieckich organów podatkowych, a VAT w pozostałych państwach UE poprzez OSS), ani wybór rozliczenia według przedmiotu transakcji (np. rozliczanie WSTO poprzez OSS i wykazywanie w samodzielnie składanych deklaracjach świadczenia usług TBE lub innych opodatkowanych poza Polską).

 Świadczenie usług podlegających VAT poza Polską na rzecz konsumentów z innych państw UE

Obecnie, podatnicy świadczący tego typu usługi opodatkowane za granicą (bez względu na wartość) mają zwykle obowiązek rejestracji do celów VAT w danym państwie UE. Pakiet e-commerce pozwoli ograniczyć koszty z tym związane – od 1 lipca 2021 r. podatnicy będą mogli zamiast tego zdecydować się na zastosowanie opisanej powyżej procedury unijnej (OSS). Wskazana procedura od 1 lipca 2021 r. umożliwi bowiem rozliczenie wszelkich usług świadczonych na rzecz zagranicznych (unijnych) konsumentów, gdy przepisy o VAT wskazują na opodatkowanie takich usług poza Polską. Zastosowanie OSS nie zwalnia co prawda z obowiązku objęcia usług właściwymi stawkami państw ich opodatkowania, ale pozwoli złożyć tylko jedną kwartalną deklarację i zapłacić VAT należny wszystkim państwom UE, jednym przelewem do polskiego urzędu skarbowego. Należy jednak pamiętać, że także w tym przypadku obowiązywać będzie zasada „wszystko albo nic”. Skorzystanie z OSS spowoduje obowiązek rozliczenia w procedurze unijnej wszystkich kwalifikujących się do niej transakcji. Zatem, nie będzie możliwe np. rozliczanie zagranicznego VAT od transgranicznych usług w ramach OSS przy zachowaniu rozliczenia WSTO poza procedurą unijną (jeśli oczywiście podatnik wykonuje oba typy transakcji).

Powrót do listy wpisów

Powiązane wpisy