Przypominamy, że Minister Finansów wprowadził nowe przepisy, które polegają na obowiązkowym prowadzeniu nowej, o wiele bardziej szczegółowej ewidencji transakcji VAT za pomocą plików JPK_VAT z wykorzystaniem GTU.
Pierwszym okresem ewidencyjnym, za jaki wymaga się nowych, specjalnych rejestrów VAT jest miesiąc październik 2020 (czyli transakcje od dnia 01.10.2020r.) Nowe dokumenty JPK_VAT mają postać wyłącznie elektroniczną i zastępują używane do tej pory deklaracje, informacje i pliki.
W praktyce, nowe obowiązki (pod odpowiedzialnością karną 500 zł za jeden błąd w ewidencji z górną granicą grzywny aż 240 stawek dziennych, czyli… 8 mln zł!) wymagają zgłaszania w rozliczeniu VAT takich informacji, których biuro rachunkowe (i w ogóle każda księgowość) nie musiała do tej pory od podatnika otrzymywać, aby je zapisać w rejestrach przy księgowaniu i wysłać skarbówce.
Dotyczą one, niezależnie od siebie konieczności zidentyfikowania i zapewnienia nowych, specjalnych danych, które w plikach JPK_VAT muszą od teraz zawierać:
- specjalne oznaczenia towarów lub usług, już na poziomie jednej pozycji faktury (GTU)
- specjalne oznaczenia faktur (jako tzw. atrybuty dokumentów dotyczących procedur szczególnych)
Dlatego obowiązki te wymagać będą INNEGO SPOSOBU WYSTAWIANIA FAKTUR, ponieważ inaczej nie da się wypełnić nowych wymagań nałożonych ustawą.
Przypominamy zatem o zastosowanie w swoich firmach takich procedur, już na etapie wystawiania dokumentów SPRZEDAŻY (faktur), które pozwolą zidentyfikować potem do zaksięgowania:
ad 1) nowych rodzajów specjalnych oznaczeń sprzedawanych towarów i usług, poprzez zakwalifikowanie ich do jednej z 13 grup GTU_01 – GTU_13
ad 2) nowych oznaczeń dokumentów, np. SW (sprzedaż wysyłkowa), EE (usługi elektroniczne), TP (podmioty powiązane), B_SPV (transfer bonu jednego przeznaczenia) i innych, wymaganych.
W odniesieniu do dokumentów ZAKUPU, nowe wymagania ewidencyjne nakazują m.in. specjalnie zaksięgować faktury MPP (split payment) i trzy inne typy transakcji. Takich obowiązków również do tej pory nie było (oprócz przestrzegania zasad podzielonej płatności, trzeba to od teraz inaczej księgować).
Podkreślenia wymaga, że nowe obowiązki należy spełnić, niezależnie od tego, czy podatnik używa do wystawiania faktur urządzeń komputerowych (elektronicznych), czy robi to „ręcznie”. Nie ma również znaczenia (a jeśli ma, to niestety tylko zwiększa ono odpowiedzialność), czy księgowanie odbywa się z wykorzystaniem elektronicznej transmisji danych, czy przez ręczny zapis dostarczanych do księgowania dokumentów. W każdej z tych sytuacji, podatnik musi zapewnić warunki do tego, aby w jego imieniu wszystko dobrze zarejestrować i wysłać Organowi podatkowego – jak Państwo wiecie, wyłącznie w postaci elektronicznych plików ze szczegółową bazą danych (VAT-JPK).